اکوچ 24

سامانه مشاوره شغلی 24 ساعته

مقالات


...

فرصت شغلی بهتر

چطور فرصت های شغلی مان را شناسایی کنیم ؟

با اینکه شناسایی فرصت ها بسیار دشوار است اگر از یک رویکرد متفکرانه و سنجیده استفاده کنیم، میتوانید انهارا پیدا کنید. در مقاله امروز خواهیم دید چطور میتوانیم این کاررا انجام دهیم.

آشنایی با فرصت‌های شغلی شغل انتخابی، عامل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و معمولا افراد قبل از اینکه وارد دانشگاه شوند باید بدانند که برای رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارند فرصت های شغلی مناسبی وجود دارند یا خیر؟

"" فرصت‌ها برای کسب درآمد از طریق شغلی که به آن علاقه دارید کم نیستند، تنها چیزی که کم است اراده برای تبدیل کردن آنها به واقعیت است ""
 

برخی از اقتصاددانان براین باورند که برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیاز به پول است و اساساً سرمایه و پول را ضامن ایجاد و بقای شغل عنوان می‌کنند اما در مقابل نیز برخی از کارشناسان براین باورند که اگرچه سرمایه یکی از مۆلفه‌های لازم جهت ایجاد شغل است ولی الزاماً سرمایه نمی‌تواند ضامن بقای فرصت شغلی و ایجاد آن باشد.

"" می‌توانید به فرایند پیدا کردن فرصت‌ها به عنوان سفری نگاه کنید که در نهایت شما را به مقصدی هیجان‌انگیز و ناشناخته می‌رسانند باید صبور باشید و بر تلاش‌هایتان اصرار کنید""

--> فرایند شناسایی فرصت‌های شغلی و انتخاب بهترین آنها :

1. طرز فکر صحیح

فرصت‌ها همیشه در اطراف‌تان هستند پس باید دائما حواس‌تان به آنها باشد.عادت کنید که هر روز به دنبال فرصت‌های ممکن بگردید. یک دفترچه یاد‌داشت با خود داشته باشید و فرصت‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسند را یادداشت کنید...

2. دنبال فرصت ها بگردید

با سازمان خودتان شروع کنید حواس‌تان به فرصت‌های شغلی خالی که در حال حاضر در سازمان هستند و یا در آینده به وجود خواهند آمد باشد. فکر کنید که چطور می‌توانید درون سازمان‌تان و در موقعیتی که فعلا دارید،پیشرفت داشته باشید. همچنین باید با افراد دیگری که در سازمان‌ و صنعت‌تان هستند، یک شبکه تشکیل دهید تا آخرین خبرها را به سرعت دریافت کنید.... بروز باشید

3. نقاط قوت و ضعف خو را شناسایی کنید

این کمک می‌کند که فرصت‌هایی را که بیشتر از بقیه به شما مربوط می‌شوند و مناسب‌تان هستند پیدا کنید و در ضمن درک می‌کنید که بر کدام یک از مهارت‌ها باید بیشتر کار کنید.

4. شناسایی عوامل دیگری که برایتان اهمیت دارند

باید عواملی که در زندگی و شغل‌تان مهم هستند را نیز درک کنید، این عوامل شامل تناسب با سبک زندگی فعلی‌تان ، حقوق و مزایا ،  تناسب با اهداف زندگی و شغلی‌تان ، امنیت شغلی و ....

5. دامنه ها انتخابتان را محدود کنید

وقتی درک خوبی از نقاط قوت و ضعف ، علائق‌تان و فرصت‌هایی که در دسترس‌تان هستند پیدا کردید زمان آن است که از این اطلاعات استفاده کرده و بهترین فرصتی که باید به دنبالش بروید را انتخاب کنید.

‌اگر قرار باشد تلاش‌ها و توجه‌‌تان را بین همه‌ی آنها تقسیم کنید ، به هیچ چیز با‌ارزشی دست پیدا نخواهید کرد ولی با متمرکز کردن انرژی‌تان فقط بر تعداد محدودی از آنها که واقعا با علائق و نقاط قوت‌تان متناسب هستند می‌توانید بهترینِ آنها را پیدا کنید.

بعد از اینکه بهترین فرصتی که می‌خواهید به دنبالش بروید را مشخص کردید تصمیم‌تان را با حس‌تان بسنجید، آیا حس خوبی به آن دارید؟ اگرنه .... دوباره بررسی کنید همه چیز را تا به نتیجه مطلوبتان برسید.

6. اقدام کنید

یک راه موثر برای انجام این کار این است که این فرصت را جزئی از اهداف شخصی‌تان کنید. بعد می‌توانید به مراحلی که باید طی شوند فکر کرده و هر روز روی آنها کار کنید.

بنابراین

ابتدا علایق ، توانمندی ها ، ارزش ها و اولویت های خود را شناسایی کنید، دامنه انتخاب های خود را محدود نکنید، مشاغل دیگری را در نظر بگیرید که می توانید آنها را انجام دهید و به علایق و ارزش های خود توجه کنید. اطلاعاتی درباره مشاغل دیگر جمع آوری و آنها را هم ارزیابی کنید...

بعد از ارزیابی و تهیه فهرست آنهارا اولویت بندی کنید، تصمیم بگیرید و برنامه ای بریزید و اقدام به عملی کردن آن کنید...